سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس دانش نرمش و اساس نادانی درشتی است . [امام علی علیه السلام]
انجمن علمی تخصصی حسابداری دانشگاه پیام نور مرکز قم
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مصاحبه با نفر اول کنکور کارشناسی ارشد حسابداری

سوال: آقای وافی برنامه خود را برای مطالعه بفرمایید.

جواب: حدود ۹ ماه پیش از کنکور مطالعه را شروع کردم. به طور میانگین هر روز ۷ ساعت درس می خواندم. بقیه ساعات را به استراحت اختصاص می دادم. زمان مطالعه را به یک و نیم ساعت تخصیص دادم. هر وعده یک درس را می خواندم. به بیان دیگر هر روز سه درس مطالعه می شد.. سعی می کردم مطالب را خلاصه برداری کرده و در دو مرحله خود را با تست آزمون می کردم. یک مرحله بعد از خواندن مطالب و مرحله بعد بعد از خواندن و اتمام سرفصلها.

 

سوال: از منابع مورد مطالعه خود بگویید.

جواب: زبان را از کتاب آقای اقوامی انتشارات سمت خواندم. تمام مطالب را مطالعه کردم .بسیاری از کلمات آن را استخراج نمودم. ولی متاسفانه آن طوری که خواندم نشد.

 

سوال: از ریاضی و آمار بگویید.

جواب: ریاضی را از کتاب محمودیان خواندم. البته چون دیپلم من حسابداری بود و پایه ریاضی قوی نداشتم کتاب آقای صدقیانی و نعمتی انتشارات سنجش تکمیلی را مطالعه کردم.

آمار را از روی کتاب عادل آذر و منصور مومنی خواندم(دو جلد).بسیاری از سوالات تستی از آن آمده بود.البته کتاب تست آنها را نیز خواندم. در کنار آن کتاب رنجبران را با تاکید بر روی تستهای آن مطالعه کردم.

 

سوال: از منابع حسابداری مالی بگویید.

جواب: در مورد حسابداری میانه ۱ کتاب دکتر نوروش را خواندم. البته بعضی از مطالب غیر ضروری را نخواندم. مثلا نسبتها

از نشریات سازمان شماره های ۹۴.۱۱۷.۱۲۶.۱۶۰ و ۱۷۵ را خواندم.زیرا در درس میانه ۲ منبع خوبی در دسترس نبود.

در مورد پیشرفته ۱ هم کتاب آقای همتی را خواندم.البته در مورد موضوعاتی نظیر تسعیر ارز و مشارکت ها جزوه دکتر خوش طینت به من کمک نمود.

پیشرفته ۲ را از روی کتاب آقایان دکتر سعیدی و عظیمی خواندم. البته بعضی از مطالب کتاب آقای دکتر خوش طینت را هم خواندم. کتاب تستهای ایشان را نخواندم زیرا احساس کردم بسیاری از جوابهای آن نادرست است.البته بعدها شنیدم در نسخه اصلاح شده آن این اشکالات برطرف شده است.

از کتابهای تستی کتاب آقایان دکتر مدرس و دکتر پارساییان را با تاکید بر بعضی مطالب مثل مفاهیم نظری.درآمدها.سود سهام.اجاره ها و بدهی بلنمدت خواندم.بقیه مطالب در ایران موضوعیت نداشت.و لذا همه کتاب را نخواندم.

اجاره ها را از کتاب مباحث جاری آقای همتی خواندم و همچنین فصل ۹ کتاب حسابداری مالی جلد اول تاریوردی را مطالعه نمودم.

البته از مجموعه کتابهای تست کتاب آقایان دکتر عثمانی و اسکندری مربوط به استانداردهای حسابداری و نیز تستهای سی پی ای آخر کتاب آقای دکتر مردزاده  و نیز کتاب تست دکتر نوروش و خانم غنیمی فرد را خواندم.

(توضیح من: از صحبتهای ایشان چنین استنباط کردم که مطالب را گزینشی و به گونه ای خوانده اند که بهترین کارایی را داشته باشد. به نظر می رسد این ضعف کم و بیش در کتابهای مالی ما وجود دارد که همه مطالب در یک سطح ارائه نشده اند.)

 

سوال : در مورد منابع مورد مطالعه خود از حسابداری صنعتی بگویید.

جواب:  صنعتی ۱ را ا ز کتاب دکتر عثمانی خواندم. صنعتی ۲  را  روی کتاب سنجش تکمیلی خواندم. البته نشریه ۱۳۱ سازمان دکتر شباهنگ  را هم خواندم.

از مجموعه تستهای صنعتی هم کتاب آقای مصدر و کتاب آقای اسکندری  مطالعه نمودم. جزوه های دکتر عثمانی از آن جهت به من کمک نمود که توانستم با اصطلاحات بکار رفته در کنکور آشنا شوم.

 
سوال : در  مورد منابع مورد مطالعه خود از حسابرسی بگویید.

من درس حسابرسی را خیلی زود شروع کردم ولی نتیجه مطلوبی نگرفتم. کتابهای سازمان را نیز منبع خود قرار دادم. بعضی از استانداردهای حسابرسی مثل گزارشها و نیز بعضی از مطالب کتاب آقای اسکندری را هم خواندم.(توضیح من: به نظرم فرار بودن مطالب حسابرسی این نکته را ضروری می سازد که مطالعه آن به ماه های آخر موکول شود)

 
سوال: آیا منبع دیگری هم مورد نظر شما هست.

جواب: من تستهای حسابداری دولتی آزمون ارشد مدیریت را خواندم. زیرا بر طبق آمار من ۷ سوال مطرح شده در آزمون  سالهای قبل همه از ارشد مدیریت انتخاب شده بودند. البته کتاب دکتر باباجانی را به علت علاقه ام خوانده بودم.

از مجموعه قانون تجارت هم بخش مربوط به بازرسی را خواندم.

درصدهای آقای وافی

حسابداری مالی                ریاضی و آمار                     صنعتی               حسابرسی          زبان

       100                           96                              82                      68                    18

منبع: وب سایت حسابداری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ( شنبه 86/7/28 :: ساعت 9:31 عصر )
»» سیستم حسابداری سامان

ورود اطلاعات در سیستم حسابداری از طریق فرم سند صورت می پذیرد. در سیستم حسابداری سامان ثبت اطلاعات مالی در چندین فرم انجام می پذیرد. اصلی ترین و زیر بنایی ترین فرم در سامان فرم سند حسابداری است. زیرا این فرم بستر کلیه اطلاعات ورودی به سیستم میباشد. این اطلاعات میتوانند بصورت مستقیم در سند ثبت شده و یا از طریق فرم هایی چون فاکتور خرید یا فروش و … متاثر گردد.

ثبت اطلاعات و اصلاح در سند حسابداری محدودیت تعداد رکورد نداشته و در سه قالب ثبت موقت، ثبت دائم و ثبت قطعی اطلاعات را نگهداری مینماید. با ثبت سند اتمام کار در سیستم حسابداری فرا رسیده و از این پس کاربران مشغول گزارش گیری و تحلیل اطلاعات در قالب فرم های مختلف میگردند. خروجی های سیستم حسابداری عبارتند از دفاتر روزنامه، کل، معین و تفصیلی، تراز آزمایشی دوره ای و تمام دوره در سطوح مختلف، گزارش ترازنامه و سود و زیان، و نهایتاً گزارش های نموداری و تحلیلی از قبیل نسبت های مالی و منابع و مصارف. در ویرایش دولتی گزارشهای مقایسه ای اعتبارات (بودجه) ،‌تخصیص اعتبار و هزینه ها قابل بهره برداری میباشند. سرویس های جانبی از قبیل کنترل منطقی اسناد، بازسازی و درج اسناد، بستن دوره مالی و گشایش دوره جدید بصورت خودکار از دیگر ویژگی های سامان میباشد.

سند افتتاحیه: در فرم سند افتتاحیه علاوه بر اطلاعات ریالی میتوان اطلاعات مقداری انبار را نیز وارد نمود. سند افتتاحیه در ابتدا توسط کاربر صادر گشته ولی برای دوره های بعدی بصورت خود کار توسط نرم افزار استخراج و ثبت می گردد.

سند ارزی: در هر دوره مالی نرم افزار سامان یک واحد ارزی بعنوان واحد مبنا انتخاب شده و سیستم امکان ثبت اطلاعات ارزی و نرخ تبدیل را در کنار واحد پولی مبنا فراهم ساخته است. بنابراین هر سرفصل علاوه بر دارا بودن کارت معین اصلی، دارای کارت معین ارزی نیز است که شامل 32 ارز مختلف بوده که بصورت تجمیع و یا تفکیکی قابل گزارش گیری میباشند.


فرم ثبت سند حسابداری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ( یکشنبه 86/7/15 :: ساعت 8:32 عصر )
»» تفاوت حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی

برای اینکه تفاوت این سه ومضوع را با هم مقایسه کنیم بهتر است که ابتدا این سه مفهوم را تعریف کنیم .

 حسابرس :

حسابرس یا حسابرس مستقل فرد یا موسسه صلاحیتداری است که مسئولیت نهایی حسابرسی صورتهای مالی را به عهده می گیرد و دفاتر ، اسناد و مدارک واحد مورد رسیدگی را حسابرسی و درباره مطلوبیت ارائه و قابلیت اعتماد صورتهای مالی آن واحد ، بر اساس ضوابط حرفه ای ، اظهار نظر می کند . در موارد ارائه خدمات مرتبط ، حسابرس ، الزاما فرد یا موسسه ای نیست که حسابرسی صورتهای مالی واحد اقتصادی را بر عهده دارد .

امروزه ، دامنه وظایف حسابرس ، گسترش یافته است و علاوه بر حسابرسی معاملات تکمیل شده و صورتهای مالی، حسابرسی جامع و بررسی و ارزیابی پیش بینی های مالی و نظایر آن را نیز در بر می گیرد .


احراز صلاحیت حرفه ای حسابرس مستلزم تحصیلات دانشگاهی ، تجربه در حد مقرر وگذراندن امتحانات حرفه ای است که توسط مجامع حرفه ای به عمل می آید . در ایران پس از تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران فرد یا موسسه ای خواهد توانست از عنوان (( حسابدار رسمی - حسابرس مستقل )) استفاده کند که بر اساس آیین نامه (( تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان )) موضوع ماده واحده قانون (( استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح بعنوان حسابدار رسمی - مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۷۲ )) انتخاب شود و اساسنامه ، آیین نامه ها و سایر ضوابط جامعه حسابداران رسمی ایران را بپذیرد و به عضویت جامعه مزبور در آید و بطور تمام وقت ، به ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای اشتغال ورزد .

 ذی حساب :

ذی حساب فردی است که در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی است و در یک واحد دولتی یا وابسته به دولت مستقر می باشد تا به کلیه هزینه ها و درآمد ها نظارت کامل داشته باشد . تمامی هزینه ها در موسسات دولتی و وابسته به دولت زیر نظر این شخص صورت می گیرد . در واقع ذی حساب باید اجازه انجام هزینه را به موسسه بدهد تا موسسه بتواند هزینه را انجام دهد . ذی حساب فرد مستقلی از موسسه است و از موسسه ای که در آن فعالیت دارد حقوق دریافت نمی کند . .

 ممیزی مالیاتی :

ممیزی مالیاتی فردی است که در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی می باشد و دفاتر موسسات را مورد بررسی قرار می دهد تا مطابق با درآمد ها وهزینه های موسسه مالیات وضع کند . ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود بلکه موسسه وظیفه دارد تا دفاتر را تسلیم ممیزی نماید . فرد ممیز یک شخصیت کاملا مجزای از موسسه است و کلیه حقوق خود را از وزارت امور اقتصادی و دارائی دریافت می کند .


حال با تعریف سه مورد بالا بهتر می توان تفاوتهای این سه موضوع را بررسی کرد .

به طور کلی این تفاوتها عبارتند از :


۱-  ممیزی مالیاتی و ذی حساب یک فرد هستند ولی حسابرس می تواند یک فرد یا موسسه باشد .

۲- ذی حساب در موسسه بطور دائم مستقر می باشد . حسابرس برای مدت کوتاهی در موسسه مستقر می شود .

ولی ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود .

۳- ذی حساب و ممیزی مالیاتی هر دو در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی هستند . اما حسابرس یک شخصیت کاملا مستقل می باشد .

۴- ذی حساب و ممیزی مالیاتی حقوق خود را از موسسه ای که در آن فعالیت می کنند دریافت نمی کنند . اما حسابرس حقوق انجام خدماتش را از موسسه مزبور دریافت می کند .

۵- ذی حساب در موسسات دولتی و وابسته به دولت مستقر شده و فعالیت دارد . ولی درباره حسابرس و ممیز مالیاتی لزوما این مسئله صادق نیست .

 

تفاوت های دیگری نیز بین حسابرس ، ممیزی مالیاتی و ذی حساب وجود دارد که بهتر است آنها را شما پیدا کنید .

تفکر کنید و مطمئن باشید که با تفکر و اندیشه همواره یک گام جلوتر از هم قطاران خود هستید . حسابداری که تفکر نکند تنها یک حسابدار است و همیشه یک حسابدار باقی می ماند . فکر کنید ، سوال کنید ، جواب سوال را مورد پردازش قرار دهید و آن را بر روی کاغذ بنویسید . بعد از مدتی به آن نگاه کنید و ببینید که چقدر به نظر امروزتان نزدیک است . تمام تلاش و هدفتان این باشد که باید جلو بروید . حتی یک لحظه توقف نکنید . هر روز توقف شما باعث یک روز عقب ماندن از هم قطاران است که با سرعت در حرکت هستند و به خاطر شما توقف نمی کند .

نگاهتان به عقب نباشد بلکه گاه گاهی گوشه چشمی به راهی که آمده اید داشته باشید تا اگر لازم باشد راه آمده را اصلاح کنید و شاید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید . به خود ایمان داشته باشید و بدانید که انسانها با نیروی توکل و تفکر به هر آنچه که بخواهند میرسند .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ( سه شنبه 86/7/10 :: ساعت 9:5 عصر )
»» فرهنگ اصطلاحات مالی

 فرهنگ اصطلاحات مالی ارائه شده توسط سایت یاهو

 

                                Yahoo! Finance

                                  http://finance.yahoo.com/

        A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

            

                    فرهنگ اصطلاحات مالی از سایت مشهور فربس

                                      

      A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z

     

      فرهنگ اصطلاحات مالی با بیش از هزاران اصطلاح از سایت اینوستوپدیا

                            

         | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ( شنبه 86/7/7 :: ساعت 8:28 عصر )
»» گامی چند تا جهانی شدن

روند تجارت جهانی در سالهای اخیر

باورود به هزاره سوم ,شاهد رقابت فشرده تردولتهاوقطبهای اقتصادی در جهان بخصوص دربخش تجاری هستیم وهریک می کوشندتاسهم بیشتری ازامتیازات , امکانات وفرصتهای موجوددرپهنه تجارت جهانی راکسب کنند‏.‏

دراین عرصه گذار,پیشرفت علم وفناوری وضعیت رابه گونه ای که تغییر داده است که صاحبان قدرت به وضعیت موجود اکتفا نکرده اندوبا ایجادبسترهای لازم واستفاده ازفناوریهای نوین اطلاعات ,فرصتهای جدیدی راخلق می کنند‏.‏

تجارت الکترونیک نیزبه عنوان یکی ازضروریات قرن بیست ویکم ومحصول فناوریهای نوین ارتباطی ,باانجام هرگونه امورتجاری به صورت وصل خط و ازطریق شبکه جهانی اینترنت ,نقش مهمی رادرتسهیل مبادلات داخلی وبین ‏المللی کشورهاایفامی کند‏.‏

این نوع تجارت باتوجه به مزایایی چون کاهش هزینه های خریدوفروش ,حذف واسطه ها,ایجادارتباطمستقیم بین خریداروفروشنده ,سفارش خریدازطریق اینترنت ,مذاکره شرکتهاباخریداران وایجاداولویت جست وجو از طریق وب بستری رافراهم آورده است تا فروشندگان بتوانند در بازارهای جهانی باعرضه کالاهای خود بامیلیونها خریدار با کمترین هزینه رقابت کنند‏.‏

آمار و ارقام حجم تجارت الکترونیکی وسهم ‏۲۰ ‏تا‏۲۵ ‏درصدی آن ازکل تجارت بین المللی وپیش بینی نرخ رشد سالانه آن درحدود‏۵۴ ‏درصد, بیانگر رشدمیزان مبادلات تجاری به صورت الکترونیک درعرصه تجارت بین الملل است ‏.‏

دراین میان کشورهایی بیشترتوانسته اندازاین فرصت طلایی بهرمندشوند که خالق وترویج دهنده فناوریهای نوین بوده اندوهمچنین به اصل رقابت حضور دربازارهای بین المللی معتقدباشند‏.‏

براساس برخی آمارهای بین المللی ,سهم کشورهای توسعه یافته ازکل مبادلات الکترونیکی درجهان درسال ‏۲۰۰۲ ‏,‏۹۵/۴ ‏بودو درسال ‏۲۰۰۶ ‏بانرخ رشدمرکب سالانه ‏۵۳ ‏درصدبه ‏۹۳/۳ ‏درصد,این آمار بیانگر افزایش سهم کشورهای توسعه یافته درتجارت جهانی است ‏.‏

براساس برخی آمارهای بین المللی ,ایران نیز از نظر میزان بهره مندی از تجارت الکترونیک درعرصه جهانی ازجایگاه چندان رضایت بخشی برخوردارنیست ‏.‏

اظهارات اخیرری واکر رئیس سابق کمیته مرکز تسهیلات بازرگانی الکترونیک سازمان ملل متحد سیفکت درخصوص رتبه پنجاهم ایران درمیان ‏۱۴۷ ‏کشور مورد بررسی وسهم ‏۴۳ ‏درصدی ایران دراین حوزه این موضوع مهم رایادآوری می کندکه باوجودپیشرفت بسیاردرعرصه های مختلف صنعتی وفناوری ,هنوزت جارت الکترونیک درکشور جایگاه شایسته خود را به دست نیاورده است ‏.‏ هرچندکه این رتبه نسبت به بسیاری ازکشورهای آسیایی وآفریقایی راضی کننده است ,امابیانگراین موضوع مهم است که ماهنوزنتوانستیم ازشرایط ایجادشده درحوزه تجارت الکترونیک ,بهره مندشویم ‏.‏

واگر با مقایسه جایگاه کنونی ایران درمیزان دسترسی به تجارت الکترونیک نسبت به سایرکشورها,معتقد است که این رتبه نسبت به بسیاری ازکشورها که درفق رتجارت الکترونیک به سرمی برند,تا حدودی قابل قبول است .

وی سپس ازکشورهای کره جنوبی ,انگلیس وتایوان به ترتیب با‏۸۲ ‏,‏۷۷ ‏و ‏۷۹‏باعنوان بالاترین میزان دسترسی به تجارت الکترونیک نام بردوافزود‏:‏ کشور مالی با ۹ ‏درصدمیزان دسترسی ,پایین ترین رتبه رابه خود اختصاص داده است ‏.‏

 

باید توجه داشت که پذیرش درخواست ایران برای عضویت درسازمان تجارت جهانی وبهره مندی ازمزایای این سازمان نیازمند اقتصادی کارا و پویا است که در آن بنگاهها با روزآمدکردن رویه­هابه بهترین روشها و براساس فناوری‏های جدید,سلایق وتقاضای مصرف کنندگان رامدنظر قراردهند و در این صورت است که برای قرارگرفتن درمحیط رقابتی آمادگی پیدامی کنند‏.‏

تجارت الکترونیکی نیزبه دلیل تسهیل دسترسی به اطلاعات سریع و مناسب , حذف محدودیتهای زمانی ومکانی وبهره مندی ازفناوری بالابهترین وکارآمد‏ترین روش برای بنگاههای اقتصادی است که باشعار جهانی شدن یعنی قیمت کمتر وکیفیت برتر در بازار جهانی قرارمی گیرند‏.‏

 

مدیریت صحیح ,سیاستگذاری مناسب ودرست وتغییردرساختارهای اقتصادی میتواند زمینه رابیش از پیش برای فعالان اقتصادی درحوزه تجارت الکترونیکی فراهم کند تا با بهره مندی ازنیروهای بالقوه تجارت جهانی وتجارت الکترونیکی درجهت توسعه تعامل جهانی ,گسترش صادرات کشور و افزایش اشتغال و رشد اقتصادی گام بردارند‏.‏



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » انجمن حسابداری دانشگاه پیام نور ( سه شنبه 86/7/3 :: ساعت 7:49 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حباب قیمتی در بورس
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 3
>> مجموع بازدیدها: 250225
» درباره من

انجمن علمی تخصصی حسابداری دانشگاه پیام نور مرکز قم

» آرشیو مطالب
استانداردهای حسابداری
حسابداری مالی
حسابداری صنعتی
با انجمن
حسابداری پیمانکاری
چالش های حسابداری
کارشناسی ارشد
بودجه 85
اقتصاد
تجارت الکترونیک
حسابرسی
اساسنامه انجمن
مدیریت مالی
پاییز 1386
تابستان 1386

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
انجمن علمی کامپیوتر پیام نور قم
معین حساب
Vnnu
هیئت تدوین استانداردهای حسابداری- EN
دنیای حسابداری
حسابیران
حسابداری و حسابرسی
ترازنامه
سازمان حسابرسی
کارشناسی ارشد حسابداری
نرم افزار حسابداری آسمان
پیمانکاری
بیلان
حسابداری حرفه ای
دانشجویان حسابداری پیام نور کرج
انجمن حسابداران خبره ایران
سایت تخصصی حسابداری
مجله حسابداری
مجله حسابرس
مشاهیر حسابداری ایران
سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان
مقالات بازرگانی- پیام نور کرمانشاه
دهکده مالی
بازار سهام
جامعه حسابداران رسمی ایران
حسابدار
کانون حسابداری

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب